همیشه داشتن صفحهیی در فضای مجازی با دنبالکنندههای زیاد احساس خوشایندی به ما میدهد. اما خوب است بدانید طرفدار واقعی شما کسانی هستند که از تخصصتان حمایت مالی میکنند. تصور کنید تعداد زیادی مخاطب دارید اما تنها درصد بسیار کمی از آنها به انگیزهی مالی شما پاسخ میدهند.
شما احیانن وقت و انرژی زیادی را صرف میکنید تا توجه آنها را جلب کنید. این توجه جلب شده باید برایتان آوردهی مالی نیز داشته باشد وگرنه در نهایت به فردی شکست خورده در حوزهی خود تبدیل میشوید.
این اواخر با دوستی دربارهی تمایز گفتوگو میکردم. او در حوزهی تخصصی خودش دغدغهی متمایز شدن داشت. در جریان مذاکره بهاین نکته پی بردم که برای ایجاد تمایز کارهایی هم انجام داده. البته اقداماتی که به تنهایی سهم بزرگی در عدم تمایز دارند. کارهایی از قبیل اطاعت از الگوریتمها و ترندها که به یکسان سازی صفحات تمام تولید کنندگان این قبیل محتواها منجر شده. این یکسان سازی درتولید محتوا همان چیزی است که محتواگران را هرچه بیشتر از تمایز دور و به تکرار نزدیک میکند.
حال چطور میتوان تمایز ایجاد کرد؟
برای خلق تمایز ورود به فضای تخصصی ضرورت دارد. فضایی که در آن افراد کمتری شما را دنبال میکنند اما هدفمند. اینجا همان بستری را ایجاد کردهایم که کیفیت بر کمیت ترجیح دارد. این هدفمندی و جدیت را در مخاطبها با رعایت الگوریتمها و ترندها نمیتوان به دست آورد. باید هرچه بیشتر به سمت تخصصی شدن و محتوای ارزشآفرین پیشقدم شد.
دوستم را برای حل این مسئله جدی میدانم. به او پیشنهاد میکنم برای شروع تغییرات جدید با این سوالات خود را به چالش بکشد:
۱–من چه کسی هستم؟
۲–من چه میخواهم؟
۳–هدف از محتوایی که تولید میکنم چیست؟
این سوالها تا حدی با ارزشهای ما گره خورده و میتواند چشماندازی از مسیر را برایمان روشن کند.
دغدغهی از دست دادن مخاطب در جهت تغییرات برای تخصصی شدن مورد دیگری بود که در جریان گفتوگو شکل گرفت. به احتمال زیاد در شروع این اتفاق خواهد افتاد. چرا که فضای تخصصی نیازمند آدمهای جدیست و اگر به دنبال تمایز هستیم باید این امکان را با عدهیی مخاطب محدود و سطح بالا فراهم آوریم . این روند یک بازی بلند مدت است. پایداری و صبوری میطلبد. اما بعد از مدتی باتلاش و استمرار شاهد رشد فزاینده خواهیم بود. آن زمان مزیت رقابتی خود را که همان تخصص ما در نگاهی بلند مدت بوده است را ایجاد کردهایم.
به برخی از کسبوکارها باید گفت شما برای متمایز شدن به الگوریتمها نیاز ندارید. در عوض سعی کنید قلابهای باورپذیرتری بیافرینید. قلابهایی که با داستانهای شخصی شما گره خورده و از دل تجربیاتتان بیرون میآید. اینگونه در بلند مدت هم مخاطب را جذب و هم تمایز را خلق کردهاید.
اینکه برای دیده شدن و جذب مخاطبان بیشتر، متوسط محتوای ممکن را ارائه دهید شما را میانمایه نگه خواهد داشت.
من این یادداشت را نوشتم چون دوست داشتم این موضوع را یادآوری کنم که:
همیشه یک انتخاب وجود دارد، بین پذیرفتن آنچه هست و خلق آنچه باید باشد. بنابراین به عنوان یک محتواگر در فضای دیجیتال تصمیم بگیرید حرفه و هنرتان را آنطور که میخواهید بسازید نه اینکه مغلوب شرایط شوید.
تا زمانی که ندانید هدفتان در این راه چیست نمیتوانید مسیر درست را تشخیص دهید.