کپی‌رایتینگ چیست؟ کپی‌رایتر کیست؟

کپی‌رایترکیست؟

کپی‌رایترها نویسندگانی هستند که محتوای دقیق، کوتاه، جذاب و قانعکننده تولید می‌کنند. هدف از تولید این قبیل محتواها ترغیب افراد به اقدام برای خرید یک محصول یا خدمت و یا حتا لمس یک لینک است.

احتمالن زمانی که فردی برای اولین بار کلمه کپی‌رایتر (copywriter) را بشنود یاد کپی‌رایت (copy Right) یا همان قانون تکثیر مجازمحصولات بیفتد. جا دارد همین ابتدا اشاره کنم که این دو کلمه کاملن با هم تفاوت دارند.

کپی‌رایتینگ چیست؟

کپی‌رایتینگ (نوشتن متن) یا نویسندگی تجاری هر نوشته‌یی را شامل می‌شود؛ که خواننده، بیننده یا شنونده‌ی مناسب را متقاعد کند تا اقدامی ویژه انجام دهد.

کپی‌رایتر چه وظایفی دارد؟

تعریفی از «فرشید شهیدی» در وظیفه‌ی کپی‌رایتر:

“وظیفه‌ی کپی‌رایتر، جستجوی بهترین پاسخ برای این دو سوال اساسی است: در تبلیغات‌مان چه بگوییم، چگونه بگوییم.”

در مهم‌ترین و اصلی‌ترین وظیفه‌ی کپی‌رایتر ذکر این نکته اساسی وجود دارد که کپی‌رایترها برخورد خلاقانه و‌ متفاوتی با کلمات دارند که این به نوبه‌ی خود منجر‌به افزایش اثرگذاری تبلیغات خواهد شد. به تعبیری دیگر کپی‌رایترها به دنبال تاثیر‌گذاری روی رفتار مردم ازطریق کلمات هستند؛ این‌که‌ چه بگویند و چگونه بگویند؛ تا در نهایت به سادگی هرچه تمام‌تر بفروشند.

یک مولفه‌ی اساسی برای کپی‌رایتر در جذب مشتری این است که بتواند با استفاده از کلمات و عنوان‌های جذاب، ساده و واضح برمخاطب تاثیر بگذارد و احساس نزدیکی را در مخاطب ایجاد کند.

_کپی‌رایتر به مخاطبانِ هدفِ برندتان محصول یا خدمتی می‌فروشد.

_کپی‌رایتر هدف اصلی‌اش متقاعد کردن است.

_کپی‌رایتر کوتاه می‌نویسد. سبک در کپی، کوتاه‌نویسی است.

_یک کپی‌رایتر خوب سئو را می‌شناسد.

_در کپی اثر‌بخشی معمولن در کوتاه‌مدت قابل مشاهده و‌ اندازه‌گیری است.

_کپی‌رایتر برای تبلیغات انلاین و آفلاین شعارها، برچسب‌ها و‌ محتوای صفحه فروش می‌نویسد.

چه ایده‌هایی در تبلیغات ماندگار می‌شوند؟

اساسن مردم ایده‌هایی را به یاد می‌آورند که ساده، غیرمنتظره، ملموس، معتبر، احساسی و داستان‌محور هستند. چیپ و دن هیت نویسندگان کتاب «ایده‌ی عالی مستدام» می‌نویسند: اصلی‌ترین راه برای جلب توجه دیگران، شکست یک الگو است.

با داستان‌گویی در تبلیغات می‌توان الگوها را شکست و مستقیم راهی به قلب و احساس مخاطب پیدا کرد و بیش‌از‌پیش تاثیرگذار بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *